Lisa Ullén Quartet

7-Fotograf--Mikael-Jansson
Fotograf: Mikael Jansson
Lisa tog oss med storm när hon kom och satte ner foten i den svenska jazzvärlden. Frijazz är ingen lätt sak att ta sig an och Lisa gör det med bravur. Vänta dig frijazz i den koncentrerade skalan där varenda impuls får sin självklara plats i ljudbilden.
Lisa Ulléns musik och kompositioner är ett utsökt exempel på friformkomponerandet som metod. Den förutsätter ett lyhört kollektivt samspel – som i en stråkkvartett – men också med utrymme för det individuella.
pressrelease -Borderlands 2016
Kritikerrosade Lisa Ullén Quartet är tillbaka med sin tredje CD. På de tidigare albumen Big Bang (2006) och Revolution Rock (2009) tog kvartetten frijazzen på en mullrande melodiös promenad som väckte uppmärksamhet och nyfikenhet.
Nu är det fest igen.

Borderlands är färgsprakande kick ass – inte så mycket frijazz, som fri från musikaliska fördomar: Thelonious Monk går på fest med Primal Scream och jammar loss med krautrockarna i Can, typ. “Sisters, Brothers, Here’s Another” rullar igång som ett nyanlänt tåg med drömmar, innan den samlar ihop sig till en hymn till samtiden i skivans mest lyriska ögonblick. Ändå är det skiva fylld av ömsinta ögonblick, passager där man hör hur musikerna träder fram som individer genom att bli del av nånting större. Musiken är ofta starkt melodiös – lyssna på hur såväl pianot som trombonen och basen väver samman melodislingor i ”Room Full of Tunes” till ett utdraget ackord, eller på hur Ölmedals bas samtalar med Äleklints trombon i ”Midnight Conversation,” eller på hur gruppen i ”Waiting Room” öppnar en hemlig gång till Pink Floyds Dark Side of the Moon.

Kvartetten arbetar inte med solon på traditionellt jazzmaner. De enskilda musikernas karaktär kommer istället fram genom deras sätt att lyssna på klangen från de omgivande instrumenten. Andreas Axelsson tillhandahåller ett elastiskt sväng som aldrig stelnar till ett groove, medan Nils Ölmedals bas hittar melodier överallt under och ovanpå Lisa Ulléns flygelattacker och Mats Äleklints trombonlinjer. Tillsammans gör de musik som blundar för genretillhörighet och inte bryr sig om regler, men präglas av omsorg och tillit. Man får lust att citera Gertrude Steins ömma knappar; det här är musik som andas ”den omsorg med vilken det finns otrolig rättvisa och likhet, allt detta gör en magnifik sparris, och också en källa.”

Borderlands är fyra musiker som sträcker ut sina händer och tar emot det som händer i samtiden i en serie friformskompositioner som öppnar gränslösa möjligheter. Det har aldrig varit viktigare att lyssna än nu.
In English: Press release
Lisa Ullén Quartet Borderlands??Critically acclaimed Lisa Ullén Quartet return with their third CD, Borderlands. On previous albums Big Bang (2006) and Revolution Rock (2009), the quartet took free jazz for a rumbling and rolling walk on the wild side. Now the party’s on again.

Borderlands is colourblazingly kick ass – not so much free jazz, as free from musical biases: Thelonious Monk partying with Primal Scream jamming in the krautrock spirit of Can, say. “Sisters, Brothers, Here’s Another” rolls in like a train of newly arrived dreams, before pulling itself together into a hymn to the times in which we’re living, providing the album’s possibly most lyrical moment. And yet it’s a record shot through with moments of tenderness, passages in which the musicians emerge as individuals by becoming part of something greater than themselves. The music is often intensely melodic – listen, for instance, to how the piano, trombone, and bass in “Room Full of Tunes” weave melodic lines into a sustained chord, or to Ölmedal’s bass talking to Äleklint’s trombone in “Midnight Conversation,” or to the group opening a secret passage way to Pink Floyd’s Dark Side of the Moon in “Waiting Room.”

There’s very little in the manner of traditional jazz solos, here. Instead, the distinction of each musician can be heard in the way they pick up on the tone and timbre of the other instruments. Andreas Axelsson provides an elastic rhythmic foundation that never stiffens into a groove, while the bass of Nils Ölmedal finds melodies on top of, underneath, and in-between Mats Äleklint’s inventive horn lines and Lisa Ullén’s meticulously nuanced attacks on the grand piano that set the course for the group as a whole. Together they make music that blissfully ignores genres and rules, and builds instead on a caring trust that brings to mind something like Gertrude Stein’s endlessly suggestive tender buttons:

“The care with which there is incredible justice and likeness, all this makes a magnificent asparagus, and also a fountain.”

On Borderlands, four musicians reach out their hands and receive what is happening in a series of free form compositions that takes us out of the future, into the present. It’s never been more important to listen than now.


artist: Lisa Ullén Quartet ? Lisa Ullén grand piano? Mats Äleklint trombone and electronics? Nils Ölmedal double bass? Andreas Axelsson drums
album title: Borderlands?record label:
Disorder 04?distribution: Plugged Records?release date: 15 January 2016 ?
release concert: 20 January 2016, Rönnells Antikvariat, Stockholm?contact/booking/press: lisaullen@gmail.com

Bandmedlemmar och instrument: Lisa Ullén piano, bandledare, komposition
Mats Äleklint trombon, elektronik
Nils Ölmedal, bas
Andreas Axelsson ,trummor
Hemsida: Website Title

Kontaktperson: Lisa Ullén
Telefon: 0706057797

Vill du/ni synas i Jazzgruppsregistret?

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats