MyClub är medlemsregistret för Svensk Jazz medlemmar. Här nedan hittar du en första introduktion samt en manual. Hojta till om du tycker att något är svårt att förstå eller att något saknas - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Skapa inlogg

Första steget är att du besöker www.myclub.se och skapar ett eget inlogg. Därefter kontaktar du Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och ber om att bli användare till den medlemsförening du är aktiv i. Svensk Jazz-kansliet skickar då ett mail där du kan koppla ditt egenskapade inlogg med medlemsföreningens sektion i MyClub. 

Menyer i MyClub

På bilden nedan ser du hur övre delen av startsidan ser ut, när du klickat på menyvalet ”Medlemsregister” i den svarta, översta menyraden och loggat in. När du som sektionsanvändare går in, står namnet på din medlemsförening uppe till höger istället för ”Aneby Jazzklubb”, om det inte råkar vara där du är verksam :) Du kommer bara komma åt din egen medlemsförenings register.

menyer i MyClub


Den svarta menyraden är alltså den översta menyn. När du klickar på någon av rubrikerna öppnar sig en undre menyrad. Menyraden för Medlemsregister består alltså av: Medlemmar, Fakturor, och därefter ett gäng små bilder som betyder: Kalender, Filhanteraren, Grupper, Användare, Statistik och Inställningar. Du ser för övrigt namnet på rubrikerna om du håller markören på bilden. För varje av dessa menyer öppnar sig ytterligare en menyrad därunder. MyClub har en MASSA funktioner – vår rekommendation är att börja med Medlemmar.


Medlemmar

Medlemmar

Medlemmar-menyn som öppnas visar följande menyval: Medlemmar, Ny medlem, Formulär, Utskick, Familjer, Kontakter, Nyhetsbrev.

Det är under underrubriken Medlemmar du kan hantera och söka på medlemmar (Klicka på Utökad sökning för fler filterval). Här finns också en meny med små bilder som betyder: Maila medlemmar, skapa fakturor, exportera till pdf/excel, skapa adressetiketter, kopiera/flytta medlem, sätt som samma medlem, uppdatera attribut, skapa nyhetsbrev, radera medlem samt ”välj vilka kolumner som ska synas i medlemslistan nedanför”. Återigen kommer du se namnen på menyn om du håller markören på en bild.

Maila medlemmar

Här skickar du enkla mail till dina medlemmar. Inte tjusiga nyhetsbrev, men funktionella informationsmail.

Skapa fakturor

Här kan du skapa fakturor på t ex medlemsavgiften. Men först behöver du skapa en föreningsavgift, som fakturan baseras på.

Exportera till pdf/excel

Det är här du skapar medlemslistor att skriva ut eller skicka. Antingen pdf-filer eller som excelfiler.

Skapa adressetiketter

Här kan du skapa adressetiketter, som du kan skriva ut själv. Använd adressetiketts-ark med 24 etiketter (70mm*37mm)

Kopiera/flytta medlem

Här kan du flytta eller kopiera in medlemmar i olika grupper. T ex nya styrelsemedlemmar kan flyttas från gruppen Medlemmar till gruppen Styrelse.

Sätt som samma medlem

En snabblösning om det råkar finnas dubletter av medlemmar i systemet.

Uppdatera attribut

Attribut, dvs. egna uppgifter i registret som inte finns i grundläget, kan du skapa själv under Inställningar -> Attribut (se bilden nedan). Under rubriken ”uppdatera attribut” under Medlemmar, kan du ändra flera medlemmars attribut samtidigt.

 Uppdatera attribut

Skapa nyhetsbrev

MyClub har ett samarbete med ”eGenerator”, en webbaserad nyhetsbrevstjänst för att kunna skicka ut designade nyhetsbrev. Denna tjänst kostar dock. Svensk Jazz använder just nu Mailchimp.com istället, som är kostnadsfritt upp till en högre nivå.

Radera medlem

När du raderat en medlem sparas (som en säkerhet) den under en dold grupp med borttagna medlemmar. Du hittar dessa borttagna medlemmar genom att under ”Utökad sök” välja ”medlemmar som slutat”. Det är först när du raderat dessa redan borttagna medlemmar som de helt raderas ur systemet.

”välj vilka kolumner som ska synas i medlemslistan nedanför”

I rullisten klickar du i de kolumner du vill se i medlemslistan nedanför.

Ny Medlem

Här lägger du in nya medlemmar och väljer medlemstyp och om de ska läggas i någon speciell grupp eller klickar på ”Importera från Excel” uppe till höger. Du kan därefter ladda ner en mall i Excel (också uppe till höger), där du kopierar in alla medlemsuppgifter du vill ha i systemet. Följ sedan anvisningarna för exportering.

Ny medlem

Formulär

Formulär kan du skapa här för att folk ska kunna bli medlemmar ett anmäla sig till events, utbildningar eller liknande.
Allt som skickas in via ett formulär registreras direkt i Myclubs medlemsregister i den gruppen ni väljer, när ni skapar inställningar för formuläret.

Formulär

Formuläret är länk/webbaserat så länken till formuläret kan läggas på det ställen ni önskar, exempelvis hemsidan, maila, Facebook mm. Det går även att koppla på direktbetalning antingen via faktura eller Swish.

När du skapat ett formulär, dyker det upp 3 flikar.

  1. Generell: här gör du basinställningar som Bilder, infotext, vilken grupp, maximera antal (vid event med begränsat antal platser), om personnummer ska synas, sätta startdatum mm
  2. Fält: här gör du fältvalen som ska vara med. Ex Mobilnr, adress, önskemål mm.
  3. Avgifter: Om folk ska kunna betala i formuläret, behöver du koppla formuläret till en i förväg skapad föreningsavgift.

Välj sedan fält som ska fyllas i formuläret. Allt som finns i MyClub i grundutförandet kommer som förslag att använda/bocka i att visas i formuläret.
Om du vill ha in annan information så kan du skapa det under Inställningar-> Attribut (eller medlemstyper). När du gjort det så dyker de upp som förslag i fliken Fältval.

Detta gäller även om anmälaren ska in i en för tillfället ny grupp. Gå in på Grupper och skapa den nya gruppen, så dyker den upp som alternativ i basfliken.
Obs, gör dessa saker ovan innan ni börjar skapa formuläret. Ett annat tips är att alltid spara det ni gjort.

När ni har ett formulär färdigt och sparat det, så har du i efterhand flera sätt att hantera det på.
Förutom synlig information ser du också valen Anmälda, Ändra (redigera formuläret), Kopiera (gör en dubblett, bra om du vill göra en liknande och redigera) samt Se formulär. Klickar du Se formulär, ser du hur formuläret ser ut i verkligheten. Den adressen som syns i webbadressen är också länken du ska använda dig av när du vill använda formuläret.

Tips är att provanmäla sig själv för att se att allt fungerar. Du kan även Ändra (redigera) formuläret medan det ligger ute. Det uppdaterar sig själv med den nya informationen så länge du sparat ändringarna.

Om du vill lägga formuläret på hemsidan så kan du antingen lägga till en länk (formulärets) eller skapa en meny och därefter i innehållet välja Iframe-komponenten. Då lägger den sig öppen på sidan du valt.

Här kan du kolla in ett exempel på formulär som en når på direktlänk från Jazzföreningen Nefertitis hemsida: Nefertitis formulär för medlemskap

Fakturor
Här hittar ni allt som hanterar fakturering. Ni skapar även era föreningsavgifter här (som kan kopplas till fakturor och formulär), samt kan söka på fakturor. Här hanterar ni även allt som rör automatiserade fakturatjänster, kallat fakturaservice, samt bokföring som t.ex att skapa SIE-filer. Kontakta Svensk Jazz kansli om ni vill ha mer info om dessa funktioner: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Fakturor
Kalender
Vi vet hittills ingen av våra medlemmar som använder denna funktion, men här lägger ni upp händelser som skickas till kalendern. Ni kan göra inställningar så att ni kan prenumerera på gruppkalendrar samt skicka händelser ner till ev gruppkalendrar. Även gruppstatistik, närvarohantering och andra funktioner som kan vara bra i vissa verksamheter.

Filhanteraren
Vi vet hittills ingen av våra medlemmar som använder denna funktion. Här kan ni ladda upp filer som ni använder i föreningen. Dessa kan sen delas vidare till andra personer i föreningen. Det går att dela filerna ända ner på medlemsnivå. Är även bra som dokumentbank för publika filer som ni vill länka till i mejl eller på hemsidan.

Grupper

Här finns i grundläget två grupper: Medlemmar och Styrelse. Svensk Jazz använder gruppen Styrelse för vår kommunikation med er som medlemmar. Ni kan här också skapa andra grupper, samt kan se hur många som ingår i varje grupp.

Grupper


Användare

Här bjuder ni in samt har koll på vilka som kan logga in i och hantera ert register och med vilken behörighet.

Användare

Inställningar

Här görs alla inställningar för information av er förening, medlemsregistrering, medlemstyper och skapar egna attribut (se bilden).

Inställningar

 

Medlemsregistret

Logga in på myClub





Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats