Foto: Maarit Kytöharju

Torsdagen den 17 september till söndagen den 21 september ägde Europe Jazz Networks (EJN) General Assembly rum i Helsingfors. EJN är ett stort nätverk av europeiska producenter, arrangörer och organisationer som är specialiserade inom jazzområdet. Svensk Jazz är en av 98 medlemmar som representerar 30 olika länder. Representanter från Svensk Jazz var från styrelsen Christer Eklund och från kansliet Lisa Knudsen som är projektledare för Europe Jazz Balance och Terese Larsson som är Sverige-ansvarig för Young Nordic Jazz Comets.

Torsdagen den 17 september
Eftersom EJNs konferens ägde rum i ett nordiskt land så fick vi möjlighet att presentera vårt projekt tillsammans med de andra nationella organisationerna i Norden, Young Nordic Jazz Comets (YNJC) som också fick inleda hela konferensen på torsdagen. YNJC är ett showcase-event där unga musiker från de nordiska länderna får visa upp sig för europeiskt branschfolk. I och med att detta var i samband med EJNs konferens, där över 200 personer deltog, så fick alltså dessa unga grupper visa upp sig för 200 bokare och andra nyckelpersoner inom jazzvärlden.

Banden som deltog var Intone (Johan Birgenius, Beate Wiesinger, Eric Arellano, Jon Stenmark och Per Orvang) från Sverige, Krokofant från Norge, Aurora från Island, Musik för Hemlösa från Danmark, Elena and the Rom Ensemble från Finland. De spelade för ett fullsatt Koko Jazzklubb där det var en lång kö av människor som ville in.  Och det var flera bokare som verkligen gillade Intones musik, bland annat en festivalgeneral som kommit ända från Indonesien. Alla i bandet minglade under kvällen och resten av helgen med dessa bokare. Nu återstår efterarbetet med att fortsätta kontakten med bokare och se om det kan leda till något konkret. Här kan ni läsa mer om kvällen.

http://jazzinorge.no/anmeldelse/de-unge-hapefulle/

http://hbl.fi/kultur/recension/2014-09-19/658291/jazz-sa-i-norden

Fredag den 18 september
På fredagen var det flera seminarier och föreläsningar. Där fick vi möjlighet att presentera Svensk Jazz och våra nordiska samarbetsprojekt Young Nordic Jazz Comets, Jazzahead och Europe Jazz Balance för hela församlingen av deltagare.

EJN har sökt pengar från EU under Creative Europe Culture sub-programme 2014 och de har blivit beviljat 248 000 euro och det är många projekt som ska göras för de pengarna. En europeisk projektdel av Europe Jazz Balance (EJB) är t ex ett av projekten. Det innebär att det kommer att bli två normkritiska seminarier någonstans i Europa under 2015. Lisa Knudsen som är projektledare för EJB på Svensk Jazz berättade om projektet och höll sedan i en workshop där en del av medlemmarna diskuterade EJB.

Vi deltog också i ett annat seminarium, en workshop om jazz för barn. Där fick vi möjlighet att berätta om det projekt som handlar om jazzkonserter för och med barn som vi just har ansökt om medel för hos Musikverket. Denna workshop var till stor del en diskussionsgrupp där alla som deltog berättade om hur de arbetade mot barn. Detta ska senare utmynna i ett seminarium, förmodligen i samband med London Jazzfestival. Det framgick i denna grupp att det pågår väldigt mycket aktiviteter när det gäller jazz för barn i Europa.  Ett exempel som stod ut var Jazz Danmark som de senaste åren gått samman med Børne Jazz Klubben (Barnens Jazz Club) i ett projekt som syftar till att även de allra yngsta publikgrupperna ska ha tillgång till kvalitetsjazz över hela Danmark. Projektet lanserades 2010 på ön Bornholm, där en stor mängd konserter hölls för både barn och deras föräldrar. Genom barnens tidiga möte med levande musik är tanken att ett frö planteras för livslångt glädje av att lyssna på musik, vilket då förhoppningsvis leder till många fler musikälskare eller talang för musik. Att på ett lekfullt sätt ge barnen en nära anknytning till musiken och instrumenten, ge dem mod att försöka sjunga eller spela sig själva - eller "bara " en djupare förståelse för musikens kraft .

Parallellt med den europeiska konferensen pågick Finland Jazz Festival med massor av finsk musik och under fredagskvällen hade delegaterna möjlighet att avnjuta festivalkonserterna. (Ni kan läsa mer i Christer Eklunds separata rapport ”Jazz Finland Festival” som följer efter denna)

Lördagen den 19 september
På lördagen höll Ian Patterson (All About Jazz) en bra föreläsning och paneldebatt som döpts till Beyond Europe. Seminariet var inriktad på Asien och i panelen satt Paul Augustin (Penang Jazz Festival, Malaysia), Agus Setiawan (WartaJazz, Indonesia) och Joanne Kee (Jazz Australia). Seminariet bjöd på intressant information om hur stor jazzen är även i denna del av världen och hur mycket publik den drar!

Vi fick möjlighet att vara med på mindre diskussionsgrupper och deltog i två.
Den ena handlade om: Joined programming /Touring routes.
Det blev många diskussioner i denna grupp, men det som kom fram var att många klubbar/festivaler i nätverket var intresserade av att samarbeta när det gäller främst ”större” artister och få till turneslingor. Gruppen som håller i detta ska fortsätta jobba med det önskemålet. Vi håller oss uppdaterade om hur detta arbete framskrider.

Den andra: Optimize production with small and inexpensive tools
Under seminariet diskuterades hur man kan arbeta mer strukturerat och effektivt med små medel. Det gavs exempel på att man kan använda sig av excel eller google documents och att en god idé är att dela dessa i gemensamma mappar i Dropbox. Vi kunde konstatera att Svensk Jazz redan arbetar på detta sätt och att vi har en god struktur för våra dokument och gemensamma projekt.

Under lördagen var det dags för EJNs formella årsmöte där det bland annat valdes en ny styrelse. Terese Larsson från Svensk Jazz valdes in som ledamot på två år. Styrelsen består nu av Ros Rigby president (The Sage Gateshead, Storbritannien), Piotr Turkiewicz vice president (Jazztopad Festival, Polen), Bogdan Benigar sekreterare (Cankarjev dom, Ljubljana Festival, Slovenien), Terese Larsson, kassör (Svensk Jazz, Sverige) , Wim Wabbes (Handelsbeurs Concert Hall, Belgien) Lennart Strömbäck (Umeå Jazzfestival, Sverige), Nadine Deventer (Jazzwerkruhr/jazzplayseurope, Tyskland), Jan Ole Otnæs (Nasjonal jazzscene, Norge) och Katrien Van Remortel (Flanders Music Centre, Belgien).

På söndagen åkte alla svenska delegater hem tidigt på förmiddagen, förutom Terese Larsson som deltog i sitt första styrelsemöte för EJN, där hon alltså blev vald till kassör.

Sammanfattning:

Svensk Jazz fick möjlighet att presentera tre av våra pågående projekt och organisationen presenterades också för hela församlingen. Terese Larsson från Svensk Jazz blev invald i styrelsen. Vårt nordiska samarbetsprojekt Europe Jazz Balance har genom Europe Jazz Network fått del av EU-medel för att genomföra två seminarier i andra länder under det närmaste året. Det svenska deltagande bandet i Young Nordic Jazz Comets har uppmärksammats internationellt och fått med sig flera internationella kontakter hem.

 

Och så kommer här en rapport från själva jazzfestivalen från vår förbundskassör Christer Eklund, som var på plats i Helsingfors:

JAZZ FINLAND FESTIVAL – så var rubriken för 2 intensiva kvällar med ett brett spektrum av företrädelsevis ung finsk jazz. Denna finska manifestation genomfördes alltså av värdarna för årets EJN-konferens i Helsingfors. På samma sätt som med YNJC så gav det hela 15 finska band chansen att visa upp sig för en professionell publik från ett stort antal europeiska länder. Flera av banden har f.ö. deltagit i tidigare upplagor av YNJC.
Här följer några intryck och observationer från de två huvudarenorna, det nya Musikhuset, och den mycket äldre Kulturfabriken. På bägge ställena kunde man använda två skilda scener och därmed erbjuda publiken ett flöde av halvtimmes konserter utan avbrott för omriggning.

AR Quartet
inledde fredagskvällen på Musikhuset, en kvartett med ”traditionell” uppställning - tenorsax, piano, kontrabas och trummor – och en välartikulerad, stramt komponerad ”kammarjazz”. Skickliga solister som elegant klarade av den avancerade harmonikens utmaningar.

Aki Risanen Trio
– en pianotrio med tyngdpunkt på pianisten Risanens orginella kompositioner. Lyhört om än lite återhållet spel, men med stor skicklighet och både lyriska och svängiga partier.

Ilmiliekki Quartet
är en väletablerad grupp med en hel del europeisk erfarenhet. Formatet är trumpet plus pianotrio, och gruppen spelar melodisk, tillbakalutad musik med lite stänk av folklore. Det är vackert och stundtals berörande, men jag saknar nog lite mer variation i gruppens uttryck.

Kari Ikonen Trio
– åter en pianotrio – blev en av mina favoriter! Trion har härlig energi och driv i spelet, den är sanslöst samspelt, med Ikonens övertygande och personliga pianospel som huvudsaklig krydda. Apropå krydda så var jag speciellt förtjust i deras slutlåt, med klart indiska influenser. När får vi höra trion i Sverige?

Nina Mya
– sångerska med pianotrio avslutade kvällen på Musikhuset. Nina sjunger jazzklassiker och egna låtar i samma anda, och hon gör det kompetent, med värme och engagemang, men utan det där som gör att man får gåshud på armarna. Bandet är följsamt men utan solister som höjer temperaturen påtagligt.
Lördagskvällens konserter ägde alltså rum i Kulturfabriken Korjaamo, ett gammalt spårvagnsstall som fått nytt liv. Även här flöt musiken på utan avbrott med två scener i växelverkan, och jag lyssnade in de första 7 banden av 9, sedan måste jag erkänna att orken tröt……...

Elektro GT
hette bandet som var först ut, och vilken rivstart! Här handlade det om en kvintett med musiker från olika discipliner – electronica, jazz-rock, heavy metal - och resultatet kan väl närmast beskrivas som ”electro-fusion”. Högt tempo, kraftigt beat och bra solister, framför allt gitarristen Timo Kämäräinen och elbasisten Lauri Porra som fick mig att tänka på legendariske Pekka Pohjola (både till uttrycket och utseendet).

UMO Jazz Orchestra
– som snart firar sitt 40-årsjubileum – följde upp med rutinerad och vältajmad storbandsjazz. Kluriga och spännande arrangemang och bra orkesterklang, men ändå utan att det sprakade om bandet, kanske delvis för att det saknades riktigt vassa solistinsatser denna kväll.

Mikko Innanen & Innkvisito
blev nästa utropstecken för mig under helgens exposé över aktuell finsk jazz. En minst sagt annorlunda kvartett med 2 saxar, synt och trummor. Om Elektro GT rivstartade kvällen så tryckte Innanens grupp gasen helt i botten. Suveränt lyhörd och fyndig ”spräck” med oemotståndlig energi och sväng.

Sun Trio
följde upp med melodisk och meditativ musik med trumpetaren Jorma Kalevi Louhivouri i huvudrollen. Njutbart och tillbakalutat, men lite spretigt och utan tillräcklig glöd och utmaning för att hålla mitt intresse på topp. Plus för ett läckert wah-wah-trumpet-solo.

Teemu Viinikainen Trio
– med gitarristen Viinikainens underfundiga men ibland överlastade kompositioner på menyn. En ojämn konsert i mitt tycke, med vissa partier som berörde medan andra kändes rätt oengagera(n)de. Men visst är Viinikainen en gitarrist av hög klass.

Jussi Fredriksson Jazz Wars
. Fredriksson är en flitig jazzentreprenör som, organiserar, komponerar, producerar och spelar piano. Hans sextett med trumpet, tenorsax, gitarr och pianotrio framförde den här kvällen andra delen av hans svit med samma namn som bandet. Till en början kändes musiken tämligen konventionell och avvaktande, men undan för undan blev den mer
komplex och intensiv. Flera bra solister, inte minst tenoristen Joonatan Rautio och gitarristen Marzi Nyman.

Sista bandet ut – för mig – denna långa, spännande kväll blev Raoul Björkenheim eCsTaSy. Finsk-amerikanen Björkenheim har varit en fascinerande utforskande gitarrist att räkna med sedan början av 1980-talet, och han gjorde inte mig och övriga publiken besviken den här kvällen heller. Han skapade ömsom ömsinta och ömsom våldsamma ljudlandskap på sin tvåhalsade gitarr - den ena 12-strängad och den andra 6-strängad – och medmusikanterna på sax och trummor bidrog med både rytmiska grunder och solistiska utfärder.
Ett par funderingar infinner sig när jag gör ett svep över mina sinnes- och minnesintryck av denna Jazz Finland Festival. Den musikaliska standarden på i stort sett alla de medverkande musikerna är mycket hög, vilket säkert har sin grund i de utmärkta utbildningsmöjligheterna för – även – jazzmusiker i Finland. Men jag kände också att det i flera av de yngre gruppernas musik fanns ett ”akademiskt” element, som möjligen bromsade eller skymde en mer spontan och personlig kreativitet.
Den andra observationen är mer konkret – var finns kvinnorna i den finska jazzen??? Om jag har räknat rätt så var endast 3 av de medverkande 72 musikerna kvinnor. Inte ens i storbandet UMO orchestra fanns en kvinnlig musiker. Det är bara att slå larmnumret till Europe Jazz Balance…….

Christer Eklund, 23 september 2014

 

 

 

 

Senaste artiklar

Ny musik som släpps i mars!! 🎶🎶

2020-02-20

    Katrine Amsler : Laslafaria (BoogiePost Recordings/ BP028/ Distrokid) Katrine Amsler är en dansk kompositör och soundartist, mest känd från bandet Television Pickup och som medlem av avantgardgruppen Shitney. Hon arbetar även...

Läs mer...

Ta ansvar för musiklivets ekosystem!

2020-02-11

Gunno Sandahl, Svensk Jazz ordförande, vill att Kulturrådet tar ansvar för sina beslut. ”Vi vill poängtera att Kulturrådet har ett fortsatt stort förtroende för riksorganisationerna som tidigare vidareförmedlat verksamhetsbidrag och som...

Läs mer...
Svensk Jazz
Vi samlar och stärker Sveriges jazzliv
boll jazz i kulturen

Arbetar aktivt för en större mångfald i svenskt kulturliv, där jazzens plats ska vara självklar.

 

boll starka aktorer

Stärker och utvecklar jazzlivets infrastruktur och aktörer

 

boll information stod

Administration, information, utmärkelser och rådgivning

 

boll information stod

Söker kontinuerligt resurser till stödjande satsningar för jazzlivets utveckling

 

Läs mer

Varför bli medlem?
Ett medlemskap i Svensk Jazz stärker jazzens gemensamma mandat och är därför ett ställningstagande där medlemmen instämmer i det enkla påståendet att jazzens tradition och utveckling är viktig. Medlemskap ger också andra fördelar.
Jazzkontoret

Karin Inde

inde pa kontoret

Verksamhetsledare

08-407 17 42

karin@svenskjazz.se

Lisa Löfgren

lisa pa kontoret

Producent

08-407 17 41

lisa@svenskjazz.se

Fredrik Norén

fredrik pa kontoret

Projektledare

070-641 49 47

fredrik@svenskjazz.se

Erik Kristoffersson

terese pa kontoret2

Alba Gómez

Alba ansikte

Administratör

08-407 17 47

alba@svenskjazz.se

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats