Sven Bjerstedt

Sven Bjerstedt är docent vid Teaterhögskolan i Malmö. Han är precis i färd med att skriva två kapitel om svensk jazz, från 1965 och framåt, åt Oxford University Press. Själv sitter han gärna vid pianot, inte sällan i sällskap med hustrun och sångerskan Lynette. 


Hej Sven

Vi har hört att du håller på att skriva ett kapitel om svensk jazz 1990–2010 till en antologi. Kan du berätta lite om det? 
- Oxford University Press ger ut ett omfångsrikt fembandsverk, The Oxford History of Jazz in Europe, som ska täcka vartenda europeiskt lands jazzhistoria under hundra år. Jag har blivit tillfrågad om att skriva två kapitel om svensk jazz under det senaste halvseklet, ett om 1965–90 och ett om perioden därefter, och det är jag i full gång med. Varför just jag fick frågan vet jag egentligen inte. Kanske har det att göra med att jag skrev en bok om jazz för en del år sedan, Storytelling in Jazz Improvisation, där jag intervjuade flera av våra främsta jazzmusiker.

Varifrån kommer ditt jazzintresse? 
- Det väcktes tidigt. Jag minns att jag blev ledsen en kväll kort innan jag skulle fylla nio år, när TV-nyheterna berättade att Louis Armstrong var död. Hans musik hade jag vid det laget lärt mig att gilla väldigt mycket genom filmen High Societyoch genom några All Stars-EP som vi hade hemma och som jag lyssnade flitigt på. Vid samma tid visades Fats Wallers gamla kortfilm ”Honeysuckle Rose” på TV, och efter det köpte jag min första jazzplatta – med just Fats. 

Jag hade börjat spela piano när jag började lågstadiet. Jazz var ju inte alls någon populär ungdomsmusik vid den här tiden, men det fanns några få som delade min förtjusning, och från tolv års ålder spelade jag regelbundet i en jazzgrupp med jämnåriga killar. Vårt jazzlyssnande utvecklades ganska kronologiskt, så att en Goodman-period avlöstes av en Parker-period, och så småningom influerades vi av Miles, Shorter, Jarrett och så vidare. 

I tjugoårsåldern utbildade jag mig till improvisationspedagog vid Musikhögskolan i Malmö, och sen dess har jag varit verksam som pianist i olika jazzband i södra Sverige, i rätt många olika stilar. Min gamla kärlek till swing och bebop sitter i. Nisse Sandström beskrev en gång mitt spel som en legering av Teddy Wilson och Bill Evans, och där tror jag att han prickade in mina två viktigaste husgudar – i stark konkurrens med Monk, Bud och många andra förstås.

Vilket är ditt favoritställe för att lyssna på musik?
- Live. Var musiken spelas har mindre betydelse. Även om inspelningar alltid har haft en enorm betydelse för jazzens utveckling tycker jag att musik helst ska avnjutas live. Under rätt många år var jag flitig som konsertrecensent för några skånska lokaltidningar, och jag tror att det hjälpte mig till ett mycket mer medvetet lyssnande.

Vad har du i lurarna just nu? 
- Ingenting faktiskt. Min fru Lynette och jag har nyss flyttat, och ljudanläggningen hör till det som inte har hunnit bli uppackat än. Å andra sidan, när man är lyckligt gift med Sveriges finaste jazzsångerska behövs inga lurar. Vi har fullt upp med att förbereda våra kommande spelningar.

Latest news

Aktuell jazzprofil - Lisa Grotherus

2019-12-09

Foto: Gina Mannberg Lisa Grotherus är musiker och kompositör och tilldelades nyligen SKAP:s jazzpris. Hon spelar klarinett, basklarinett och tenorsaxofon, och så sjunger hon gärna. Musik skriver hon till sina egna...

Read more

Aktuell jazzprofil - Matilda Andersson & Fartyg 6

2019-11-20

Matilda Andersson är sångerska och kompositör och leder gruppen Fartyg 6. Gruppen är uttagen att medverka vid Nordic Jazz Comets i Paris i början av december. NJC är ett samarbete...

Read more

Aktuell jazzprofil - Erik Kristoffersson

2019-11-07

Erik Kristoffersson är saxofonist, pedagog och redovisningskonsult. Han är det senaste tillskottet på Jazzkontoret där han sköter om ekonomin men såklart också bidrar med sin erfarenhet av, och kunskap om...

Read more

Aktuell jazzprofil - Emil Breman

2019-10-23

Emil Breman är ny ordförande för Föreningen Faschings Vänner. Han vill verka för livescenen, både för etablerade musiker och för nya, unga förmågor. Han menar att det är en viktig...

Read more

Aktuell jazzprofil - Agnes Persson

2019-09-26

Musikern och kompositören Agnes Persson är ordförande i föreningen IMPRA sedan ett par månader tillbaka. Hon berättar att IMPRA bildats och drivits av hennes musikaliska förebilder och att hon nu...

Read more

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats