Casey Moir Band på Dokkhuset i Trondheim!

Det är svårt att sova på nätterna under den årliga konferensen med Europe Jazz Network. Samtal, reflektioner och idéer har en tendens att bara fortsätta runt, runt i skallen även när dagen tagit slut… Som utsända lakejer från Sverige vill vi här nedan samla det vi har fått med oss hem från Trondheim.

Hela konferensen inleddes på torsdagskvällen med en sprakande nordisk föreställning - 6 band från Nordens alla hörn och Sveriges stolta bidrag var Casey Moir Band från Göteborg. Se fler bilder, filmer och mer info på www.youngnordicjazzcomets.com. De andra kvällarna bjöd Norge på ett helt pärlband av glimrande norska grupper, som Trondheim Jazz Orchestra, Trondheim Voices, Hedvig Mollestad Trio och Sommerfuglefisk.

Årets seminarier hade två teman, utbildning och publikutveckling. Och Professor Andrew Dubber (www.andrewdubber.com) höll en väldigt bra, inspirerande föreläsning om vad en publik är och hur vi ska kommunicera med den.

Det är enligt Andrew viktigt att inte klumpa ihop de som besöker min konsert till "min publik", de är inte någons publik utan en (förhoppningsvis) massa olika människor, som annars gör många olika saker och besöker min konsert av olika orsaker.

Han tipsade om en skrift i ämnet, "Making Sense of Audience Engagement" (och bad oss googla fram den med hjälp av titeln), där de bland annat presenterar en karta av olika kategorier publik, som kan hjälpa arrangörer att bli bättre på sina publikrelationer.

Dubber presenterade också tre nyckelord för publikkommunikation:

Berättelsen - Människor gillar berättelser. Och själva eventet är bara en liten del av hela storyn. Hur ser er berättelse ut?

Engagemanget - Bjud in publiken att delta. Engagerad, involverad publik blir mer med i gänget. Den stora festivalen n.a.t.u.r. i Ruhr-området i Tyskland, berättade att deras planeringsmöten numer var egna events - ibland kom över 150 personer! Låter ju överdrivet för en liten klubb kanske, men se det som inspiration. Hur skulle din konsert kunna växa/ändras som evenemang? (…pysselhörna, biljardbord, bingo, boule, brännboll, badhus, utställning, dans, syjunta, vinprovning)

Konversationen - När vi använder sociala medier, så ska vi inte tänka att det ska vara en envägskommunikation, där arrangören bara postar information till intresserade. Målet är att ha en pågående relation, där våra inlägg ska innehålla sådant som kan inleda en konversation. Då finns också en chans att nå utanför den redan frälsta kretsen.

Bilder får oftast bättre respons än text på sociala medier. Och vi vet aldrig vilket inlägg eller vad (i texten eller bilden) som kan bli en större konversation - det bestämmer inte den som gör inlägget utan de som svarar och reagerar.

Det konstaterades också att genrebeteckningar på konserter blir mindre och mindre viktiga. Det kan istället ibland skrämma bort folk. Det viktiga är kontexten, alltså identiteten, stämningen och inramningen på konserten. Och det stora, anrika konsertstället Bimhuis i Nederländerna uppmanade oss att inte glömma detaljerna, så att allt är som vi vill ha det på konserten.

Tampere Jazz Festival tipsade om ett nätbaserat enkät-verktyg, www.checkmarket.com, där man kan göra egna publikundersökningar och se hur de som besöker dina konserter tycker, varför de kommit dit och vad de håller på med annars.

Andrew Dubber slog också ett slag för samarbete med andra aktörer - ju mer udda, desto mer uppmärksamhet kan det generera.

Vad gäller utbildningsseminarierna, så fastnade vi mest för presentationen av den ganska nya, norska musikskolan Improbasen, www.improbasen.no, för barn 9-18 år. Improbasen satsar på att alla barn som börjar spela ett instrument, direkt får börja improvisera, fritt och efter tonalitet. Och att barnen från dag 1 också ingår i en ensemble. Vem kan se till att ta Improbasen till de svenska barnen?!

Tack Norge (och övriga Europa) för ett fantastiskt arrangemang, mycket inspiration och underbar musik!

I jazzens tjänst,

Karin Inde, Vendela Lamm och Bengt Säve-Söderbergh

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats